תורה ברשת
Torah of the Baal Shem – Yitro
הרב יהושע וויסברג
השיעור הועבר ע"י הרב יהושע וויסברג
שיעורים נוספים של המרצה ניתן למצוא כאן

בס''ד    

פרשת יתרו – אנא נפשאי כתבית יהבית

Following up on last week’s teaching I am curious if any of you made an attempt to recite Hodu this past Friday night, and what happened. Rav Sperling mentioned to me that he doubts whether reading psukim alone can activate the emotions and experiences. He thinks one has to actually “do it” –shout and scream. I have faith in the power of reciting tefillot and letting the words activate or awaken experience. Curious what you think.

The first teaching

The “Keter Torah” writes that he heard from the Besht that

If Israel were to purify and sanctify themselves with Torah and commandments, they would hear G-d’s voice always, just as on Mount Sinai.

In some ways that one sentence is the anchor for everything else that we will learn from the Besht. It changes everything.

Traditionally the revelation of Sinai is understood as an event of the past. It took place. And as a result we keep the commandments. This teaching reverses the sequence; the significance of Sinai is that it evokes the possibility of an encounter in the future. It could transpire if we want it to. The commandments are not so much the consequence of Sinai, as what leads us back.

Here the commandments take on an entirely new role. Traditionally commandments are considered the content of revelation. G-d recorded his commands in a book, and made it a binding contract. But the Besht teaches that the central significance of Sinai lies less in the commands than in the fact of encounter itself, in the hearing G-d’s voice. The commandments provide insight into how to return to revelation; they are instructions on how to purify and sanctify ourselves.

With this teaching the Besht redefines the motivation for observing commandments. Traditionally, commandments are binding because of a covenant undertaken thousands of years ago, before our existence and without our consent. Their meaning and impact on us are secondary to the fact of their being commanded upon us. In the Besht’s teaching, the underlying motivation for keeping commandments is not so much the content of past revelation, but the aspiration to hear קול ה מדבר in the future.

אני מאמין באמונה שלימה. Orthodoxy requires faith in Sinai, but what exactly is the content of that faith? Is it certainty about a historical event and trust that an ancient covenant still binds us? Or is it rather faith in the potential for an encounter G-d in the future, and the desire to get there.

The second teaching

The second teaching begins with Tehillim 27:11: הורני יקוק דרכך ונחני באורח מישור, Teach my your way (derekh) and lead me on an even path (orach)…

This teaching is based on a distinction betweenדרך  and אורח. A derekh, explains the Besht, is an unmistakably marked road. One doesn’t get lost on a derekh. An orach, on the other hand, is unmarked, and dangerous. It is easy to get lost on an orach.

According to the Besht, both are paths in avodat Hashem. On a derekh we can always look up the answers, always clarify the right thing to do. With a little work, and a willingness to avoid grey areas and unclear situations, there is no reason to get lost.

An orach, however, is unmarked. It doesn’t provide clear cut scenarios and answers. Its choices are confusing. Orach begins as soon as one engages in relationships, as soon as one leaves the bet midrash and encounters areas of life for which the Shulchan Arukh has no single clear instruction.

And so, adds the Besht, the orach requires prayer –the ability to recognize that one isn’t in control, and that one needs help, and to tur

n to G-d. If you take the אורח, you have to ask G-d for help.

Sources

1.     בעל שם טוב שמות פרשת יתרו -נז

שמעתי אומרים בשם הבעל שם טוב זללה"ה דאם זוכים ישראל שמתקדשים ומטהרים עצמם בתורתו ובמצוותיו, שומעין תמיד קול ה' מדבר, כמו במעמד הר סיני, עד כאן שמעתי ודברי פי חכם חן: (כתר תורה פרשת יתרו)

2.     בעל שם טוב שמות פרשת יתרו ה. – ואורח נקרא שאינה כבושה

כתיב (תהלים כ"ז, י"א) הורני ה' דרכך וגו', הנה ידוע כי דרך נקרא כבושה, ואורח נקרא שאינה כבושה, ויכולים לפעמים לתעות מתוכה ולילך למקום סכנה, מה שאין כן בדרך כבושה שאין מקום לתעות מתוכה,

כן באדם יש שני ענינים אלו, יש לאדם דרך כבושה בעבודת הבורא יתברך שמו, שילך תמיד בזה הדרך ובודאי לא יתעה מתוכה, דהיינו אדם שפורש את עצמו מכל הענינים, ואינו עוסק רק בתורה יומם ולילה, ואינו מדבר רק דברים ההכרחיים ולא יותר,

ויש דרך אחר שאינה כבושה ונקרא אורח, דהיינו אדם שמדבר לפעמים עם בני אדם, אך הדיבורים הם לשם שמים, דהיינו שמדבר אלו הדברים שיבוא מהם איזה מוסר, או אהבת ה' או יראת ה' וכיוצא, או אדם שיודע להעלות דברים למעלה בקדושה כידוע מכמה בני אדם, נמצא שבודאי מותר לדבר בדברים האלה, אך סכנה יש בדברים אלו, כי אולי יתעה מדרך הטוב ויתחיל לדבר דברים בטלים גם כן כדרך המון העם,

ועל זה צריך האדם להתפלל, ולבקש מאתו יתברך שמו שיסייע אותו אם ירצה לילך בזה האורח, כי בלתי סיוע מאתו יתברך שמו, בקל יכול אדם לתעות באותו אורח הנ"ל, לכן צריך האדם לחגור מתניו בתפילה שלא יבוא לידי מכשול עבירה חס ושלום, וזהו פירוש הפסוק הורני ה' דרכך רצה לומר שתורני שאדע דרך הכבושה, ואז אהיה יכול לילך בעצמי, נחני באורח מישור, פירוש באורח שאוכל לתעות בה, בקשתי שתתן לי סיוע ועזר וסעד, שאלך במישור ולא בעקלתון, כי זולת העזר שלך חס ושלום, אוכל לתעות בה כנ"ל:

וזהו רמז הפסוק (משלי ג', ו') בכל דרכיך דעהו וגו', פירוש, בכל דרכיך הכבושים צריך האדם בעצמו לידע היטב איך ילך ויתנהג בהם, וזה יכול האדם לידע ולהתנהג, וזהו פירוש והוא יישר אורחותיך, דאפילו אותן הדרכים שאינם רק אורח, יישר לפניך, יהיה לך לסיוע ועזר שלא תתעה: (צוואת הריב"ש דף י"ט ע"א, ליקוטים יקרים דף י"ז ע"ב, רמזי תהלים בסוף ספר אור תורה דף מ"ח ע"ב, ובכתר שם טוב דף כ"ב ע"ג הובא בקיצור)

3.     שפת אמת, פרשת ואתחנן, תרמ"ז

הענין הוא דבעשרת הדברות כשאמר הקדוש ברוך הוא אנכי ה"א חל אלקותו ית' על נפשות בנ"י ונחקקו הדברים בלב כל איש ישראל כמ"ש ז"ל אנכי אנא נפשאי כו'. וע"ז נאמר לא יהי' לך אלהים אחרים על פני. פי' על זה האלקות ששוכן בכל איש ישראל. וזה אמת והבטחה ג"כ כי על צורה זו לא יוכל לחול שום דבר אחר רק שצריך כל א' להתעורר בכח תורה ומצות למצוא זו הנקודה בלבו. (ואתחנן תרמ"ז)

 

הורדות
שיעורים נוספים ניתן למצוא בקטגוריות הבאות: חסידות
תאריך העלאה:י״ח בשבט ה׳תשע״ו
28/01/16
צרו איתנו קשר גם באמצעות הוואטצאפ