תורה ברשת
Hilchot Shabbat: Practical Laws of Candle-lighting (Source Sheets)
הרב בנימין מילר
השיעור הועבר ע"י הרב בנימין מילר
שיעורים נוספים של המרצה ניתן למצוא כאן

דיני הדלקת נירות

Who is obligated in Hadlakat Neirot?
Download PDF of sourcesheets

 

(1) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג

סעיף ב

אחד האנשים ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת; אפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים (one must beg for) ולוקח שמן ומדליק את הנר, שזה בכלל עונג שבת הוא.

סעיף ג

הנשים מוזהרות בו יותר, מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית.

(2) טור אורח חיים הלכות שבת סימן רסג

והנשים מוזהרות בו יותר כדאיתא במדרש מפני שכבתה נרו של עולם פירוש גרמה מיתה לאדם הראשון…

(3) משנה ברורה סימן רסג

(לג) להשתתף – ובריש סימן תרע"ז הביא המג"א בשם תשובת רש"ל דגם הבחורים צריכין להשתתף ומסיק שם דאפשר דהיינו דוקא כשאוכל בפני עצמם (by themselves) אבל אם סמוך על שלחן בעל הבית הרי הוא בכלל בני בית (members of the house):

Unique situations and gatherings

(4) Radiance of Shabbos p. 9 – 10

In the case of where many Yeshiva students eat together in a dining hall, one of them should light the candles with a bracha on behalf of the entire student body. 

In the case of a yeshiva student who eats by a friend and sleeps in the yeshiva there are authorities who fell that he fulfills his candle lighting obligation with the candles of his host.  This is because he is considered part of the household where he eat even though he doesn't sleep there. 

(5) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג

סעיף ח

ב' או ג' בעלי בתים אוכלים במקום א', י"א שכל אחד מברך על מנורה שלו, ויש מגמגם בדבר. ונכון ליזהר בספק ברכות ולא יברך אלא אחד. הגה: אבל אנו אין נוהגין כן.

(6) משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ח

(לה) שכל אחד מברך – דכל מה דמיתוסף אורה יש בה שלום בית ושמחה יתירה להנאת אורה בכל זוית וזוית:

(לו) ויש מגמגם – טעמם דבלא"ה יש שם אורה מרובה מנרות שהדליק הראשון:

(לז) אין נוהגין וכו' – אלא כדעה הראשונה וכתב המ"א בשם השל"ה דמ"מ לא יברכו שנים במנורה אחת שיש לה קנים הרבה ויש מקילין גם בזה. וכתב הפמ"ג דיש לסמוך ע"ז בנשים עניות שאין להם כ"א מנורה אחת:

One must benefit from the Shabbos candles

(7) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ט

המדליקין בזויות הבית ואוכלים בחצר, אם אין הנרות ארוכות שדולקות עד הלילה הוי ברכה לבטלה.

(8) משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ט

(מ) בחצר – משמע דאם אוכל בבית אף שאין דולקת עד הלילה סגי ולא הוי ברכה לבטלה שאף שעדיין יום יש לו הנאה ושמחה בשעת אכילה מן הנרות. ומצוה מן המובחר שיעשה נרות ארוכות שיהיו דולקות עד הלילה אף שרוצה לאכול מבעוד יום:

(מא) הוי ברכה לבטלה – שכיון שאינו יכול לעשות שום תשמיש אצלן כשחוזר אח"כ לביתו בלילה שלא יכשל בעץ ואבן לית ביה משום שלום בית ואם בבית שהדליק היה קצת חשך ומשתמש שם שום דבר לאור הנרות לצורך סעודה ליכא איסורא אף שאין דולקת עד הלילה

ואף שאוכל בחצר:

How to make the Bracha on lighting candles

(9) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ה

כשידליק, יברך: בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר של שבת, אחד האיש ואחד האשה. גם ביום טוב צריך לברך: להדליק נר של יום טוב. ובי"ה בלא שבת, יש מי שאומר שלא יברך, וע"ל סימן תר"י. הגה: יש מי שאומר שמברכין קודם ההדלקה, ויש מי שאומר שמברך אחר ההדלקה (מרדכי סוף ב"מ), וכדי שיהא עובר לעשייתו לא יהנה ממנה עד לאחר הברכה, ומשימין היד לפני הנר אחר הדלקה ומברכין, ואח"כ מסלקין היד וזה מקרי עובר לעשייה, וכן המנהג (מהרי"ל).

(10) משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף ה

(כז) אחר ההדלקה – ס"ל דאם תברך הוי כאלו קבלה לשבת בפירוש ושוב אסורה להדליק וא"כ ביום טוב דלא שייך זה לכ"ע תברך ואח"כ תדליק ודעת המ"א דלא פלוג אבל הרבה אחרונים ס"ל כמ"ש מתחלה:

Where to light?

(11) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף י

ועיקר הדלקה תלויה בנרות שמדליקין על השלחן, אבל לא בשאר הנרות שבבית (א"ז). וצריך להניח הנרות במקום שמדליקין, לא להדליק במקום זה ולהניח במקום אחר.

(12)  משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף י

(מה) ועיקר הדלקה וכו' – היינו דיברך עליהן ולא על שאר הנרות לפי שעיקר המצוה לכתחלה הן הנרות שאוכלין לאורן וראוי שתהא הברכה עליהן ואפילו על נר אחד סגי [מ"א]. מיהו אם יש הרבה נשים ואין לכל אחת שלחן בפני עצמה יכולה לברך על הנרות שעומדים בבית בשאר מקומות כגון על הנרות שדולקין על המנורה התלויה באמצע הבית וכה"ג דכללא נקטינן דבכל מקום שמדליק כדי לעשות שם איזה תשמיש איכא משום שלום בית וראוי לברך:

(13) משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף א

והדלקת הנר צריך להיות בכל החדרים שהולך שם בשבת עכ"פ נר אחד אף שאינו אוכל שם כדי שלא יכשל בעץ או באבן מיהו הברכה תברך על הנר שבמקום אכילה:

Lighting in a Hotel – what is wrong with the common custom?

Type and number of candles

 

(14) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף א

יהא זהיר לעשות נר יפה, ויש מכוונים לעשות ב' פתילות אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור. הגה: ויכולין להוסיף ולהדליק ג' או ד' נרות, וכן נהגו. האשה ששכחה פעם אחת להדליק, מדלקת כל ימיה ג' נרות (מהרי"ל) כי יכולין להוסיף על דבר המכוון נגד דבר אחר, ובלבד שלא יפחות (אשר"י ומרדכי מס' ר"ה ר"פ יום טוב).

(15) שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסד סעיף ו

שאר כל השמנים, חוץ מאלו, מדליקים בהם; ומ"מ שמן זית מצוה מן המובחר.

(16) משנה ברורה סימן רסד ס"ק כג

ונ"ל דכ"ז לפי ענין הנר דבנר שלנו [שקורין סטרין] שצלול בודאי יותר מן השעוה ואינו רגיל להטות בו אפילו בחול זה עדיף מנר שעוה ואולי אף מכל השמנים דהרי בודאי לא אתי להטות ועיין מה שנכתוב לקמן בסימן ער"ה:

Using electric lights

 

 

שיעורים נוספים ניתן למצוא בקטגוריות הבאות: הלכה
תאריך העלאה:כ״ח בטבת ה׳תשע״ה
19/01/15
צרו איתנו קשר גם באמצעות הוואטצאפ