זהו יום של צום, טהרה והתחדשות, וכמיהה לירושלים ובמרכזו טקס חידוש הברית בין העם לאל, ברכות ותפילות לגאולה. הטקס נערך בראש הר גבוה, כסמל למעמד הר סיני, ומנהלים אותו כהני הקהילה.
ערב חווייתי, המשלב הצגה, ריקודים, תערוכה וארוחה מסורתית.
הרצאה על סיפורה של הקהילה ומשמעותו של חג הסיגד.
יום תחנות המפגישות אותנו עם מנהיגים ודמויות מפתח מהקהילה.
שיחה המשלבת סיפור אישי על העלייה לארץ, המסע האישי, הכיסופים, הקליטה וההשתלבות. קשים, אתגרים ודרכי התמודדות.
ביקור בתערוכה המספרת את סיפור הקהילה מאתיופיה לישראל.
יום חג לאומי הנחגג ב בכ”ח באייר לציון איחוד העיר ירושלים לאחר הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.
לחג ישנם שמות נוספים: יום שחרור ירושלים, יום חרות ירושלים או יום איחוד ירושלים.
עבור העדה האתיופית, יש ליום הזה משמעות נוספת. זה היום בו הם מתייחדים עם אלו שנספו בדרכם לארץ.
סיפור אישי על משפחה אחת בדרך לירושלים. בשילוב קטעי וידאו ומשחק ידע תחרותי.
איך מתגעגעים במשך אלפי שנים? סיפור אישי בשילוב פעילות יצירה העוסקת בגעגוע לירושלים.
האם חלום ירושלים קיים גם היום? סדנא על כוחו של חלום. בשילוב "קפה דילמה".
משחקי תחרות קבוצתיים, לימוד ידע היסטורי בשילוב סדנת עומק ותוצר אישי לכל משתתף.
מסע לימודי חוויתי על תקופות היסטוריות שונות בירושלים.
דרך סיפורה של קהילת יהודי אתיופיה, נכיר את המתנות אותם הביאו הקהילות השונות לירושלים במשך השנים. הפעילות משלבת (על פי בחירה) צפייה בסרט, דיון ויצירה.
חושבים שאתם מכירים את ירושלים? בואו לבחון זאת במשחק משימות בעקבות שירי ירושלים.
יום הזיכרון מצוין ביום ירושלים (כ”ח באייר) לזכר כארבעת אלפים מיהודי “ביתא ישראל” שנספו במהלך המסע שלהם לארץ ישראל ובהמתנה לעלייתם במחנות הפליטים בסודן.
על עלייה, כיסופים והשתלבות. מעגלי שיח על המעבר מאתיופיה לישראל.
למה זה בכלל חשוב ומתי זכרון אישי הופך ללאומי?
סיפור ממקור ראשון המתאר את המסע. המחירים הגבוהים ולמה למרות הכל לא ויתרו.
שבוע העליות מצוין במערכת החינוך בכל שנה סמוך ליום ז’ בחשוון שהוא ‘יום העלייה’. מועד זה נבחר בשל סמיכותו לשבת שבה קוראים בתורה את פרשת “לֵךְ לְךָ” העוסקת בעלייתו של אברהם אבינו לארץ. היום הזה נועד לקדם את שילוב התרבויות השונות בחברה הישראלית על ידי הוקרת תרומתם של העולים למדינת ישראל לאורך ההיסטוריה של המדינה.
אצלנו ב”מסע” אנחנו נותנים מקום לעליה מאתיופיה, בנוסף ל”קיבוץ הגלויות” העשיר של החברה הישראלית כיום.
למה הציונית מלווה אותנו אינספור שנים ולמה לאורך ההיסטוריה יהודים בכל העולם מחכים להגיע דווקא לארץ ישראל? אוגנדה? למה לא בעצם?
ברוך טגניה, פרדה אקלּום, יונה בוגלה, אישים ומאורעות שכתבו את הסיפור הציוני.
האם הציונות היא ערך עצמי או לאומי? דרכים לממש את הציונות? אישים ומאורעות שכתבו את הסיפור הציוני.
שבוע העליות מצוין במערכת החינוך בכל שנה סמוך ליום ז’ בחשוון שהוא ‘יום העלייה’. מועד זה נבחר בשל סמיכותו לשבת שבה קוראים בתורה את פרשת “לֵךְ לְךָ” העוסקת בעלייתו של אברהם אבינו לארץ. היום הזה נועד לקדם את שילוב התרבויות השונות בחברה הישראלית על ידי הוקרת תרומתם של העולים למדינת ישראל לאורך ההיסטוריה של המדינה.
אצלנו ב”מסע” אנחנו נותנים מקום לעליה מאתיופיה, בנוסף ל”קיבוץ הגלויות” העשיר של החברה הישראלית כיום.
פעילות העוסקת בנושא ערבות הדדית. בפעילות נתבונן על החלקים המרכיבים את הפסיפס האנושי הקיים במדינה. שילוב שיח על ערכי ההתנדבות בתוך תפיסת עולם של ערבות הדדית.
פעילות המספרת את סיפור עלייתה של הקהילה האתיופית והכיסופים לירושלים תוך מבט רחב על קהילות ועליות נוספות המרכיבות את פסיפס ארצנו.
פעילות העוסקת בגזענות הקיימת בחברה הישראלית. נדון בשאלות: כיצד נוצרת גזענות? מהם מאפייניה והשלכותיה? איך מצמצמים את התופעה?
פעילות המתבוננת בעקרונות המשמעותיים בחיינו. במה אנחנו מאמינים ומדוע? איזה אדם אני רוצה להיות? מה יגרום לי לוותר על עקרונותיי או לדבוק בהם?
פעילות העוסקת בזהותו וייחודיותו של כל אדם. הכרת תכונותיו, נקודות החוזקה ויחד עם זאת, האתגרים. ההתמודדויות. בפעילות נברר איך משתמשים בכוחות אלו לצמיחה ומינוף אישי.
סיפורה של העדה האתיופית בתוך הנרטיב של מדינת ישראל. פעילות המשלבת הכרות עם סיפורן של עדות נוספות לאורך ההיסטוריה של המדינה.
האם הציונות היא ערך עצמי או לאומי? דרכים לממש את הציונות? אישים ומאורעות שכתבו את הסיפור הציוני.
פעילויות העוסקות בחשיבותה של הסתכלות פנימה וחיפוש הדרך הטובה עבורי.
מהם הערכים שמובילים אותי למציאת זוגיות מיטיבה, המתאימה לעולם הערכים שלי?
מסורת מול מודרניות: האם זה מתנגש או מתחבר?
(בראשית ב') מהי זוגיות, כיצד בוחרים בן זוג, חוזה זוגי - חלוקת תפקידים בעולם המודרני.
תקשורת מקרבת בזוגיות.
מה בין זוגיות של פעם לזוגיות במאה ה 21. מה בין הזוגיות באתיופיה לזוגיות בארץ? דרכים לשימור יחד עם התאמה לעולם שבו נשים לומדות ועובדות וגברים, שוטפים כלים ושותפים מלאים בגידול הילדים.
לאורך ההיסטוריה, וגם באתיופיה, האמונה המהולה בהמון תפילות, החזיקו את התקווה לחזור לירושלים. איך מחזיקים אמונה כל כך הרבה שנים? איך מתפללים דורות רבים כל כך ולא מתייאשים?
האמונה עברה מדור לדור. המאבק להגיע לארץ היה כל כך נחוש ועיקש ובסוף, זה קרה. התפילות נענו!
למה היא מאתגרת ומה ניתן לעשות כדי להתחבר אליה? דרכים להגיע ללב אפילו עם תפילות שנכתבו מזמן מזמן. ניגע בתפילות ש"עלו לארץ" מאתיופיה. מה יחד אותן. מה שימר אותן? תפילות של זמירות ותשבחות. באתיופיה היו הולכים לפעמים שעות רבות כדי להגיע לבית הכנסת. מה החזיק אותם?
איך "מייצרים" אמונה? מהי אמונה? ניגע באתגרים של חיבור לתחושה שלא רואים ולא שומעים. נחווה ביחד אמונות שונות. שלנו על עצמנו, כלפי הקרובים לנו וכמובן, לקב"ה. נבין לעומק איזו אמונה "החזיקה" את בני העדה גם ברגעים הקשים ביותר. במסע שלהם לארץ. תוך כדי תשלום מחירים גבוהים מנשוא.
“להיות מנהיג/ה זה ביטוי נרדף ללהיות עצמך. זה ממש כל כך פשוט וגם כל כך קשה”. – וורן בניס (מומחה בתחום המנהיגות).
לאורך ההיסטוריה שלנו אנחנו נפגשים במנהיגים רבים – מימי התנ”ך ועד ימינו. מאברהם אבינו ודוד המלך ועד הרצל ודוד בן גוריון.
מהו מנהיג? האם אני יכול.ה להיות מנהיג.ה? מה זה דורש ממני? מה התכונות והמאפיינים שצריך?
זה מתחיל בהבנת הפנימיות שלנו ומשם, החוצה! מהמשפחה, לחברים ולדמויות המשמעותיות בחיי ועד העולם כולו.
במה זה תלוי ואיך נהיים מנהיגים? אז בואו נדבר על זה!!
נשים מהעדה האתיופית, המנהיגות ומשפיעות כיום על החברה הישראלית: פנינה תמנו שטה (ח"כית), רחלי טדסה-מלקאי (מנהלת ומייסדת קהילת נשים אתיופיות מעצימות), בליינש זבדיה (דיפלומטית ואשת ציבור), סיגל קנוטופסקי (פורצת דרך בתחומי העשייה החברתית), מסקי שיברו (שחקנית ויוצרת) ועוד ועוד. איך עושים את זה? ממנהיגות אישית למנהיגות לאומית.
איך כל אחד מאיתנו יכול להיות מנהיג? מה צריך כדי שזה יקרה? מסע פנימי לתוך עולם של כוחות, חוזקות ויכולות.
כל מקום והמנהיג שלו: בכיתה, בתנועת נוער, במשפחה, בבית הספר… איך צומחים להנהגה? מה צריך כדי שזה יקרה?
לשבת/חג יש אווירה ו”טעם” משלהם. זמן שהוא כולו איכות.
אם נפגשים אצלנו במדרשה או אצלכם. הנושאים, גמישים!
ניתן להתעמק באחד הנושאים המובנים של “מסע” או, לגעת בנושא הקשור לשבת מסויימת: שבת שובה, שבת הגדול וכו’. והכל, כמובן עם “תיבול” של טעמי המסורת וערכי העדה.
שילוב מנצח!