הדרכה למי שבבידוד בפורים- הרבנית הנקין

פורים בבידוד

בוגרות, הורים, וידידי המדרשה הנמצאים בבידוד,

ברכת אורה ושמחה וששון ויקר!

הנכם ראויים להוקרה על הציות להוראות משרד הבריאות. הבידוד מבָאֵס, ובמיוחד בימי שמחה. מנגד, שכרכם גדול מאד, כי הנכם מגנים על בריאות הציבור. להלן הדרכה בנושא פורים בבידוד:

  1. 1. מצוות הבידוד: כאשר הבידוד הוא בהוראת משרד הבריאות, הוא בגדר מצווה, וכן יש איסור להפר את הבידוד. התורה מצווה “ונשמרתם מאד לנפשותיכם” וכן אוסרת עלינו לסכן חיי אחרים: מצוות לא תעשה של “לא תעמוד על דם רעך” ומצוות לא תעשה של “לא תשים דמים בביתך”. מצוות אלה קודמות למצוות שאי אפשר לקיימן בבידוד.
  • 2. מגילה: גם נשים חייבות לשמוע מגילה שנקראת מתוך מגילה כשרה, פעמיים בפורים. לקריאה ביום יש חשיבות שעולה על הקריאה בלילה, אם כי שתי הקריאות הן חובה מדרבנן. באופן אידיאלי, גם מי שנמצאת בבידוד תשמע מגילה פעמיים מתוך מגילה כשירה. הדבר אפשרי בכמה דרכים: אם היא יודעת לקרוא, אפשר להעביר לה מגילה כשרה לצורך קריאה. אין צורך לקרוא בטעמי המקרא, אבל הקריאה צריכה להיות נכונה ומדוקדקת. אפשר להיעזר בתנ”ך תוך כדי קריאה, כל עוד הקריאה עצמה נעשית כולה מתוך המגילה. (אם המגילה תועבר מחדר הבידוד אחרי הקריאה, ראוי לעטוף אותה בניילון נצמד, ולאחר ההוצאה—המקבל יסיר את הניילון ויזרוק אותו לפח, וישטוף ידיו כנדרש.) הקוראת לעצמה תברך ברכות מקרא מגילה, שעשה נסים, ושהחיינו בשם ומלכות, ואת ברכת הרב את רבנו ללא שם ומלכות. אפשר גם לשמוע קריאה ממגילה כשרה שנעשית בקרבת חדר הבידוד, מאחורי הדלת או דרך חלון פתוח.
  • 3. רחמנא אונס פטריה: לא יוצאים ידי חובה בקריאה שנעשית שלא ממגילה כשרה. אבל אם אין דרך לשמוע קריאה כשרה, אזי המבודד/ת פטור/ה ממצוות המגילה. במקרה כזה, יש לקרוא מתוך תנ”ך, ללא ברכה, או לשמוע בטלפון או באינטרנט. גם אם אין אפשרות לצאת ידי חובת המצווה בצורה זו, בכל זאת יש ערך רב לעיסוק בסיפור ולהתעלות הרוחנית של שמיעת המגילה.
  • 4. מתנות לאביונים: מתנה אחת לכל אחד משני נזקקים. המתנה ניתנת לאביון ביום פורים, וזאת אפשר לארגן מחדר הבידוד. מצווה גדולה יותר להרבות במתנות לאביונים מאשר במשלוח מנות, שאין שמחה גדולה יותר אצל הקב”ה מאשר לשמח לב נזקקים.
  • 5. משלוח מנות: שתי מנות אוכל או משקה, לשתי חברות. ניתן לפני פורים למנות שליח לביצוע המצווה, אבל המשלוח חייב להתבצע בפורים.
  • 6. סעודה: סעודת פורים אמורה לכלול בציעה על הפת, וכן בשר (למי שנוהגת לאכול בשר), דוגמת סעודת יום טוב. לפחות רוב הסעודה צריך להיות ביום פורים גם אם הסעודה נמשכת אל תוך הלילה.

חגיגות פורים: השנה, אנו מגבילים את חגיגת פורים במדרשה לציבור מצומצם, על מנת לשמור על בריאות המשתתפות. אנו מחבקים מרחוק, בחיבוק גדול, את כל הבוגרות האהובות ומשפחותיהן. הכניסה למדרשה רק לבוגרות שלא שבו מחו”ל בשלושה השבועות האחרונים, וכן אנו מבקשים שיגיעו רק בוגרות שאינן מבקרות במסיבות נוספות. הריקוד השנה ללא החזקת ידיים. כל התלמידות והבוגרות מתבקשות לרחוץ ידיים תכופות, כהוראת משרד הבריאות.

אנו מאחלים לכל בית ישראל, ולעולם כולו, ימי בריאות ושמחה!

בברכת פורים שמח,

חנה הנקין

צרו איתנו קשר גם באמצעות הוואטצאפ