טקס סיום היסטורי של הכשרת יועצות הלכה בארה”ב

כי מציון תצא תורה:

נשמת חוגגת טקס סיום היסטורי של הכשרת יועצות הלכה בארה"ב

לפני שבוע, מאות חברים ובני משפחה וכן עשרים רבנים מובילים התייצבו בניו יורק לצד ראש מדרשת נשמת, הרבנית חנה הנקין, לטקס הסיום של המחזור הראשון של יועצות הלכה שהוכשרו בארה"ב ע"י מדרשת נשמת. חמש הנשים, כולן נשות רבנים, השלימו לימוד של שנתיים ונבחנו בארץ ע"י צוות הבוחנים של המדרשה: הרב יעקב ורהפטיג, הרב יהודה הנקין, הרב יצחק הלוי, והרב יוסף צבי רימון. ההוראה נעשתה במשותף ע"י צוות מהארץ אשר טס לארה"ב מספר פעמים לשם הוראה —יועצת הלכה הרבנית נועה לאו, בעלת הקתדרה להלכה בנשמת ע"ש משה ושרלוט גרין; הרב יעקב ורהפטיג, ראש תוכנית קרן אריאל בנשמתויועצת הלכה ד"ר טובה גנזל בצד צוות מארה"ב: הרב קנת' אומן ראש התוכנית, הרב גדליה ברגר, ורכזת התוכנית יועצת הלכה עטרה אייס, אשר לאחרונה עלתה ארצה. כ"כ הגיעו חמש התלמידות לשתי תקופות לימוד בארץ. 

לחמש המסיימות ממתינות כבר משרות כיועצות הלכה בארבע בתי כנסת ובשתי קהילות באיזור ניו יורק רבתי. המסיימות הן הרבניות דינה בלוק, נחמה פרייס, ליסה ספטימוס, טובה ורבורג-סיננסקי ואביטל ויסמן. הלימוד שלהן היה זהה לתוכנית הלימודים של קרן אריאל, כולל מעל ל-1000 שעות לימוד של הלכות נידה וכן לימודי השלמה למשך שנתיים ברפואת נשים והלכה, כולל פוריות, גינקולוגיה ומיניות בהקשר של ההלכה.

"זה היום עשה ה'," אמרה הרבנית הנקין. "אנו עדים להיווצרותו של קונצנזוס היסטורי בקרב הרבנים בעניין יועצות הלכה, אשר משפרות את איכות החיים של הנשים באופן משמעותי. סיום מחזור זה הוא ציון דרך אשר מוכיח שבשילוב ענווה ומקצוענות, תוך מחוייבות מוחלטת להלכה, ניתן ליצור קונצנזוס חדש סביב מנהיגות נשית-רוחנית."

יועצות ההלכה החדשות זכו בתמיכת קשת רחבה של רבנים אמריקאיים מובילים. יותר מ-40 חברו לוועדת הכבוד של הארוע. הרב יונה ריס, אב בית הדין של מועצת הרבנים של שיקאגו ור"ם בישיבה יוניברסיטי, היה אורח הכבוד באירוע, והוא שיבח את יועצות ההלכה בהתלהבות, באומרו:

"הנשים האלה יוצאות מן הכלל, והן צפויות למלא תפקיד מפתח בקידום טהרת המשפחה. הן תסייענה לזוגות לנהל חיים בריאים ומאושרים ולהביא לעולם ילדים יהודיים נאמנים… שומה עלינו להביע את תמיכתנו בהישגים שלהן ולהעניק להן את כל העידוד והמשאבים הנדרשים."

הרב ריס גם הדגיש את הצורך שההנהגה הרבנית תתאים את עצמה לזמננו, ואמר בהמשך:

"לכל דור ודור יש צרכים שונים ואפשרויות שונות, ואחת המשימות המוטלות על מנהיגים תורניים – דור דור ודורשיו – היא להחליט כיצד להתמודד עם צרכים אלו בהתאם למסורת ולעקרונות ההלכה, על מנת לתת מענה הולם לאתגרים שמציבה בפנינו המציאות העכשווית."

נכון להיום, נשמת הכשירה 85 יועצות הלכה ברחבי העולם, כולל חמש הנשים שהוכתרו ביום ראשון שעבר. היועצות השיבו על יותר מ-200,000 שאלות בעשור האחרון, בקו הפתוח של נשמת ע"ש גולדה קושיצקי, באתרי www.yoatzot.org ובקהילותיהן.

חמש הבוגרות החדשות בארה"ב מצטרפות לשלוש יועצות הלכה המשמשות כבר בתפקידים בארה"ב והן יו"ה ברכה רוטנר, שושנה סמואלס ושרה צ'סס. שלוש יועצות אלה הוכשרו בנשמת בארץ והינן עובדות בארה"ב ב

צרו איתנו קשר גם באמצעות הוואטצאפ